Med kraften hos gamle åskguden själv

Att fyra töser kan föra sånt jävla liv att de får backa upp gamla halvdöda gubbs på turné är gott betyg.

Men Thundermother är mer än bara det …

4/5

Artist:
THUNDERMOTHER
Albumtitel:
BLACK AND GOLD
År:
2022
Genre:
HÅRDROCK
Skivbolag:
AFM RECORDS

En av de värre gitarr-effekterna som dykt upp sedan allt elektrifierats är den där voice-boxen, där varje spelad ton förvrängs via en (i bästa fall samstämd) framsjungen dito. Peter Frampton gjorde det olidligt inställsamt på live-plattan som förpestade ett helt år för mig på 70-talet, Iron Butterfly inmutade ett av hippie-erans mästerverk med Metamorphosis/Butterfly bleu och Bon Jovi använde den i en senare hit.

Däremot har Filippa Nässil dammat av effekten med gott omdöme på Thundermothers nya album, där faktiskt just gitarrinsatserna tillför en extra kulör till bandets annars väldigt rättframma och fräna rock med en gnutta av AC/DC (en utnött liknelse, det erkänns), Accept eller Thunder som kanske influerat.

Men nu är åskmödrarna – jämfört med vad jag tidigare hört från dem – ute efter flera färger till repertoaren förutom de självklara fotbollskörerna, trum- och basmullret från Emlee Johansson, Mona Lindgren och Guernica Mancinis kraftmättade stämma.

Så med nytt på låtlistan lär de ge de gubbiga giganterna Scorpions och Whitesnake en match om arenapublikens gunst på den två månader långa USA-turnén, med start den 21 augusti. Bäst att herrarna står bredbent förankrade, annars blåser Thundermother dem av scengolvet med både kraft och finess.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

Föregående inlägg

Manic Street Preachers samlar ihop några fina covers

Nästa inlägg

Nytt och alldeles suveränt av Mercy Union

Senaste om Thundermother