En Svensk Tiger är tillbaka med en ny platta den 10 maj, Gbg Noir. Den första sedan debuten för tio år sedan.
Vad som var det lättaste med att göra plattan?
– Att ta lite luft med producenten (att dricka öl på Stabil Bar med ”Rockis”), svarar bandet, som består av Pär Larsson, Robert Lindahl och Markus Magnusson.
Om vi tar det från början. Hur gick det till när En Svensk Tiger bildades?
– Vi var ett gäng polare som spelade ihop i olika konstellationer. 2006 bestämde sig tre av oss för att satsa på att göra musik på riktigt. Vi bestämde oss för att göra en platta och 2008 började vi spela in den.
Ni släppte debutplattan Versace Style 2009. Hur ser ni på plattan idag?
– Vi är inte så imponerade av den, men den tog oss någonstans.
Tio år sedan det förra albumet … Vad har ni egentligen gjort under den här tiden?
– De första åren turnerade vi intensivt samtidigt som vi började skriva på nytt material. Vi sökte nya musikaliska vägar och tog hjälp av bland andra Kapten Röd. År 2014, samma år som vi började spela in Gbg Noir, valde vår basist att lämna bandet och vår polare Robban tog över trummorna.
– Skivan spelades in i Stockholm tillsammans med producent Ulf ”Rockis” Ivarsson. Avståndet till studion gjorde inspelningsprocessen tungrodd och vi lät det ta tid att utveckla låtarna.
Nämn en låt som ni önskar att ni hade gjort själva?
– Nattvandrare – Dan Berglunds Göteborgsfylloskildring. Fantastisk text och ren melodi.
Vi hämtade inspiration från olika håll – Robyn, Saul Williams och The Clash för att nämna några.
Ni är aktuella med plattan GBG Noir. Vad kan ni säga om den?
– Musikaliskt sett en bred skiva. Vi hämtade inspiration från olika håll – Robyn, Saul Williams och The Clash för att nämna några.
Det är ett nytt sound från er sida nu. Hur kommer det sig att ni har gjort det på det här sättet?
– Vi ville förnya oss och genren vi kommer ifrån. 78-punken är gjord och den kan aldrig göras om eller bättre.
Hur skulle ni beskriva er musik nu?
– Vår producent kallar plattan för beatpunk, vi håller delvis med om den beskrivningen men inte genom hela skivan. Vi är för kassa på att kategorisera musik så vi nöjer oss med att kalla det rock.
Vad har varit svårast i arbetet med att göra albumet?
– Avståndet till studion i Stockholm var det svåraste. Demoversionerna gjorde vi hemma i vår studio i Göteborg för att sedan ta dom till studion i Stockholm. Processen hade gått snabbare om avståndet till studion vore kortare.
Finns det något som har varit enkelt?
– Att ta lite luft med producenten (att dricka öl på Stabil Bar med ”Rockis”).
Hur väljer ni ut vad ni ska skriva om?
– Vissa idéer kommer spontant, andra idéer till exempel politiska texter är gemensamt fattade beslut av oss bandmedlemmar.
Berätta om förstaspåret, De 2,8 procenten, där bland annat textraden ”vi är medelklasspunkarna som har tröttnat på vår genre” finns?
– Pär skrev låten som ett skämt om bandet och skickade den till övriga bandmedlemmar. Skämtet gick hem och vi tänkte att det kunde bli ett bra intro.
– Låten och den nämnda raden handlar om vår väg från treackordspunken och identitetsvänstern mot nya genrer och partipolitiskt avståndstagande.
Vi har aldrig velat göra samma låt två gånger. Varje ny låt måste vara en utmaning på något vis, annars tröttnar vi.
Det känns nästan som att ni har lekt er fram och testat allt möjligt. Hur kommer det sig att det blev lite åt ska-hållet i Radiovåg till exempel?
– Vi har aldrig velat göra samma låt två gånger. Varje ny låt måste vara en utmaning på något vis, annars tröttnar vi.
Nämn tre album som man måste höra innan man dör?
– Versace Style, Gbg Noir och vårt kommande tredje album.
Berätta om bakgrunden till den fantastiska låten Skuggor i blåljus!
– Den handlar om när Pär och en kvinnlig bekant misshandlades av krogvakter i Uppsala. Natten slutade hos Uppsalapolisen och Pär har fortfarande en trasig tumme. Och allt detta för att vakterna tog fel person … Första raden i låten ”Välkommen till häktet, det kallas Blanka” var de första orden häktespersonalen sa till Pär när han leddes in till häktet.
Satte ni några gränser när ni gjorde låtarna? Typ: ”Nej, vi kan inte göra en schlagerlåt!”
– Nej, vi har inga gränser.
Femfemman gjorde vi för att visa att fortfarande behärskar hederlig rockmusik.
Det blev en ögonbrynshöjare när man hörde plattan först, men jag gillar den skarpt. Två av favoriterna, förutom de redan släppta singlarna är Generation Y och Femfemman. Vad kan ni berätta om dom?
– Generation Y skapade vi tillsammans med Kapten Röd och den är vår första beatbaserade låt. Den satte tonen för många av de andra låtarna.
– Femfemman gjorde vi för att visa att fortfarande behärskar hederlig rockmusik. Titeln Femfemman har sitt ursprung i 1864 års strafflag och handlar om personer som försöker göra saker på sitt egna sätt. Precis som vi!
Vad har ni fått för reaktioner om det ”nya” En Svensk tiger så här långt?
– Både positivt och negativt. En del verkar tycka att de nya singlarna är för poppiga, men samtidigt har vi vunnit nya lyssnare med det nya materialet. De fans som inte har varit nöjda med singlarna kommer nog ändå gilla en del låtar på Gbg Noir.
Välj tre låtar från plattan som ni känner lite extra för!
– Kronor och öden då den är jävligt go att spela live. Svegregationen för att den är stenhård och att det är den låten vi och vår producent anser blev bäst och mest nyskapande. Västgöta ljung betyder mycket för oss då vi började skriva låten tillsammans med en polare som inte längre finns med oss.
Hur kommer ni att fira albumsläppet
– Albumsläppet kommer att firas med våra närmast sörjande och de 2,8 procenten.
Här finns En Svensk Tiger på Spotify:
[…] ”78-punken är gjord och den kan aldrig göras om” […]