Lana Del Rey är inte alltid världens lättaste artist att ha att göra med.
Men ge henne lite tid, ge henne en chans – och du har en underbar musikmakare.
Hon visar det återigen på albumet Did you know that there’s a tunnel under Ocean blvd.
4/5
Artist:
LANA DEL REY
Albumtitel:
DID YOU KNOW THERE’S A TUNNEL UNDER OCEAN BLVD.
År:
2023
Genre:
POP, INDIE
Skivbolag:
INTERSCOPE RECORDS, POLYDOR RECORDS, UNIVERSAL MUSIC
Lana Del Rey är amerikanskan som drog i gång sin musik-karriär 2005 och som fem år senare släppte sin självbetitlade debutplatta.
Spola fram bandet till 2023 och Lana Del Rey har gjort nio studioalbum.
- Lana Del Ray (2010)
- Born to die (2012)
- Ultraviolence (2014)
- Honeymoon (2015)
- Lust for fife (2017)
- Norman fucking Rockwell! (2019)
- Chemtrails over the Country club (2021)
- Blue banisters (2021)
- Did you know that there’s a tunnel under Ocean blvd (2023)
På sitt senaste album har Lana Del Rey använt sig av flera olika producenter – Mike Hermosa, Jack Antonoff, Drew Erickson, Zach Dawes, och Benji – och det finns även flera olika musikaliska samarbeten med Bleachers, Jon Batiste, Father John Misty, Tommy Genesis, Riopy och SYML.
- The grants
- Did you know that there’s a tunnel under Ocean blvd
- Sweet
- A&W
- Judah Smith interlude
- Candy necklace
- Jon Batiste interlude
- Kintsugi
- Fingertips
- Paris, Texas
- Grandfather please stand on the shoulders of my father while he’s deep-sea fishing
- Let the light in
- Margaret
- Fishtail
- Peppers
- Taco truck x VB
Det är lite som vanligt med Lana Del Rey. Det är knappast lättlyssnat och man behöver höra de här låtarna mer än en gång för att fastna i dem, men dra på ett par hörlurar och lyssna så lär du snart ha trillat dit för drottningen av depp-pop.
Denna gång blir det dock lite mer ojämnt än vad man är van vid. Lana Del Rey gör en del interludes som inte gör ett smack förutom tar upp tid. I alla fall känns det så för mig.
Det finns dessutom någon låt där hon tar ut svängarna väl mycket. Det var det lilla negativa runt den här skivan och det är egentligen ingenting. För här finns ett helt gäng med magiska låtar – och det är låtar som man verkligen inte får missa.
The grants är en. Efter acapella-delen, när Del Reys röst och det där pianot rullar in så … magi!
Och när titelspåret rullar i gång lite försiktigt … mer magi! Fasiken så bra! Lana Del Reys röst är så skör, så underbar. Det där är förmodligen albumets absoluta höjdpunkt. Ja, det tillhör hennes absolut finaste låtar.
Kintsugi är en annan fantastisk låt. Även det är en lugn låt där det är Del Reys röst och ett piano i fokus. Och självklart då texten. Det är nästan så att man blir lipfärdig: ”And I just can’t stop cryin’//’Cause all of the ways //When you see someone dyin’//You see all your days flash in front of you//And you think about who would be with you.”
Paris, Texas, som Lana Del gör tillsammans med SYML, och låten med den vansinnigt långa titeln Grandfather please stand on the shoulders of my father while he’s deep-sea fishing är andra finfina låtar – och det stannar inte där.
Let the light in, som Del Rey gör tillsammans med Father John Misty, och
Bleachers-samarbetet Margaret är urstarka låtar de också. Peppers, där Tommy Genesis finns med, är onekligen väldit speciell för att vara en Lana Del Rey-låt, men den har något som göra att man blir nyfiken … mmm, inte alls dum. Sedan rundar Del Rey av allting med avslutningslåten Taco truck x VB och vi känner åter igen henne. En fin avslutning på ett himla fint album.